Related Posts with Thumbnails

NARKOBA 03

December 23, 2009 ·
Cocaine/Kokaina
Nama lainnya adalah crack, rock cocain, dan coke. Berasal dari tanaman ‘Erythroxylon Cocae’ atau koka. Banyak terdapat di Peru dan Bolivia, berabad-abad dikunyah oleh penduduk asli untuk menambah daya tahan terhadap kelelahan. Berupa serbuk putih, aktif dalam bentuk Benzoylecgonine.
Kesan penggunaannya; Meningkatkan rasa sensasi yang menyenangkan. Kaedah penggunaannya; diletakkan atas permukaan yang rata dan dihisap terus ke lubang hidung dengan sedutan. Boleh juga disuntik ke mainlining.
Gejala penggunaan/kebergantungan; Kesan yang singkat iaitu 30 minit. Jika dipakai berulang-ulang maka ketagihlah jawabnya. Kesan yang timbul adalah rasa gembira, harga diri meningkat, rasa yakin meningkat, berani, banyak bercakap, curiga dengan orang lain, berpeluh, jantung berdebar, tekanan darah meningkat, gangguan perilaku, Disebabkan disedut melalui hidung maka menyebabkan pembuluh darah hidung berkerut hingga tulang rawan dan septum hidung rosak/larut, hingga fungsi hidung hilang dan bentuk hidung berubah. Jika kokain disuntik kurang dari 1 gram, ia sudah cukup untukmenyebabkan kekejangan.
Bahaya kokain yang lainnya ialah ia dibuat dengan cara free-basing. Kokain dipisahkan dari bahan aktifnya dengan menambah natrium hiroksida, hingga garam basanya larut, yang tinggal hanya butiran kokain asli. Jika dihisap dengan pipa/paip,asapnya terus ke paru-paru dan beredar dalam tubuh serta capai ke otak dalam 8 saat sahaja. Jalan nak cepat mampus semua ni. Ok bersambung lagi ek!  
 
 
 
Anda Boleh Juga Mendapatkan Maklumat di Wikipedia Dengan Klik Link Ini;  
Dan lepas baca jangan lupa bagi Satu Kali Klik untuk 
Terima Kasih!

1 comments:

Fiffy Hazirah said...
December 25, 2009 at 11:53 PM  

agak2 coka cola ada menda ni x? sama je rasa

MyFriends

Sharing & Caring

Demokrasi adalah Ateisme yang tidak terbatas. Demokrasi adalah hal yang buruk dan bentuk Ateisme yang tertinggi.

Leave Your Words