Related Posts with Thumbnails

NARKOBA

December 11, 2009 ·
Narkoba @ Dadah merupakan masalah global trutamanya dari aspek penyalahgunaannya, baik di negara maju atau mundur.AIDS salah satu kesan darinya selain keruntuhan sosial budaya suatu bangsa manusia. Tak perlu kupas sangat permasalahan ni coz dh jenuh orang bincangkannya. jadi kali ini petualang ingin berkongsi tentang maklumat2 narkoba/dadah itu sendiri. Narkoba/Dadah adalah narkotika & ubat-ubatan/zat yang merbahaya di suatu tahap tertentu.

Ia berasal dari tumbuhan & bukan tumbuhan (sintetik & bukan sintetik) baik sintesis atau semi sintesis yang dapat menyebabkan penurunan atau perubahan kesedaran (stone level), mengurangi & menghilangkan rasa sakit sehingga menyebabkan ketergantungan dan kecanduan (ketagih la ni xpun sanggap). Ubatan merbahaya, Orang gelar psikotropik adalah zat atau ubat, baik ilmiah atau sintesis yang bukan narkotika & berkhasiat psikoaktif melalui susunan saraf pusat hingga mengubah tahap mental dan fizikal/perilaku. Stone lah tu namanya.

Pecandu/penagih adalah pengguna atau penyalahgunaan bahan narkotika dan kebergantungan pada narkotika baik fizik atau psikis. Ilmiah sungguh ayat. Drug addiction atau kebergantungan ubat yang lama & jika di berhentikan maka jadi sasau la penagihnya itu, gejala putus ubat atau ketagihan/kesanggapan. hingga jika terus memaksa atau meneruskan penggunaannya maka ia memerlukan dos yang lebih & lebih & lebih untuk mendapatkan tahap effect yang sama level. Lama-lama mampuslah jadinya, habis rosak sistem badan & darah atau ayat lainnya keracunan ubat.

Penyalahgunaan ubat (drug abuse ayat inggerisnya) ialah pengguna ubat di luar indication medic, dalam tempoh yang lama atau effect dia kalau selalu sangat makan ubat/salah guna akan menimbulkan gangguan dalam hidup seharian seperti kerja, hubungan sosial, & rawatan diri (muhasabah). So jika selalu sangat makan ubat pun kita ni dah tergolong dalam geng kebergantungan terhadap dadah/keperluan & lama-lama ia meracuni diri sendiri. Tokoh terulung dalam sejarah berkaitan dengan dadah/narkoba: Pablo Escobar, siapa tak kenal?. Bersambung lagi lain kali.. (Dari nota Jurnal Si Petualang)

Dan lepas baca jangan lupa bagi Satu Kali Klik untuk 
Terima Kasih!

0 comments:

MyFriends

Sharing & Caring

Demokrasi adalah Ateisme yang tidak terbatas. Demokrasi adalah hal yang buruk dan bentuk Ateisme yang tertinggi.

Leave Your Words