Related Posts with Thumbnails

3 Mac 1922 : Permata yang hilang

March 1, 2016 ·


Kegemilangan dan kecemerlangan boleh dianggap sebagai suatu yang amat berharga. Apatah lagi ia merupakan satu titipan warisan keagungan agama. Sultan Abdul Hamid II, Khalifah Islam terakhir dalam salasilah keagungan Kerajaan Islam dihalau keluar dari istananya dengan penuh kehinaan. Bukan hina ke atas beliau, tetapi umat itu khasnya. Di sinilah bermulannya titik-titik hitam mulai menyerap kedalam hati sanubari umat Islam. 

Sistem pemerintahan Khalifah adalah sebutir permata yang digilap oleh junjungan besar Rasulullah SAW. Warisan ini berterusan hingga mencipta sejarah, 2/3 peta dunia dikuasai Islam. Sejarah agung ini berakhir dengan penuh kepiluan dan kehinaan. Kegemilangan itu hilang terus fana dan lenyap dari fikiran anak-anak dan hampir 2/3 daripada umat Islam. Kini hanya keseronokan dan hiburan memenuhi segenap ruang legar hati dan fikiran kita.

Catatan-catatan terakhir baginda Ulul Hakan; 

1 comments:

Dewi Aja said...
August 16, 2016 at 3:29 PM  

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

MyFriends

Sharing & Caring

Demokrasi adalah Ateisme yang tidak terbatas. Demokrasi adalah hal yang buruk dan bentuk Ateisme yang tertinggi.

Leave Your Words