Related Posts with Thumbnails

Makan Daging Gajah

April 30, 2010 ·

Salam, baru-baru ni ada terima satu gambar dari sorang pakcik. Menarik sekali gambar dia. Pasal seekor gajah mati di suatu tempat di Zimbabwe. Orang makan gajah mati. Nak jadikan cerita, Syukur sangat la kita di sini bleh makan dengan suka hati coz mudah je dapat makan. Siap buang-buang ke tong sampah lagi, kadang-kadang sampai basi tak habis makan. Tu belum kira stok yang beku dalam peti ais lagi, mudah sangat nak makan. Sampai tahap, nak makan pun hanya buat panggilan je, terus makanan sampai depan pintu. Bekalan banyak. Syukur pada tuhan kerana kurniakan rahmat begini. Dan terima kasih pada pemerintah kerana sentiasa memastikan bekalan makanan kita cukup dan berusaha meningkatkan pengeluarannya. Layan je gambar di bawah ni: macamana seekor gajah lebih kurang 6 tan beratnya lesap dalam masa beberapa jam?

Seekor Gajah mati kerana usia yang dah tua sangat dah. (ajal dia)

Orang kampung datang berduyun-duyun, 
tak payah nak pergi memburu atau buat jerat dah

Upaca melapah dimulakan. Sabo-sabo, jangan rebut-rebut.

Okey, yang lain boleh duk sana ye, tengok je dulu jadi penonton.

Masa untuk pengagihan, mari ambik sikit sorang. 
Buat gulai okey kot?

Elok-elok sikit bang oii, terkapak kepala tu karang.

Dah jadi fosil berdaging dah ni. Tulang kira kati aje. Bagi murah

Mana? lesap dah. isi perut pun jalan gak.

Macam tu lah keadaannya di negara orang, ni kiranya tuhan nak tunjukkan tauladan kepada kita agar bersyukur dengan apa yang dikurniakan. Semoga kita 'ingat' akan DIA dan bersyukur setiap masa. dan agar rezeki ini sentiasa dilimpahi dan dicukupkan kepada kita dan mereka-mereka semua. Amin
Wassalam.

(Regards for David Chancellor for the photo)

Dan lepas layan jangan lupa bagi Satu Kali Klik untuk 
Terima Kasih!

10 comments:

saya_arief said...
April 30, 2010 at 1:07 AM  

wow...
lesap..
kalo lembu xtaw la lam bape minit.

piewahid said...
April 30, 2010 at 11:23 PM  

ya, kita spatutnya bsyukur & menghargai

zulkbo said...
May 3, 2010 at 7:50 PM  

salam..
wahh memang kesian
syukur benor kita kat sini
belum ada yang mati tak makan

adlanadil said...
May 9, 2010 at 10:15 PM  

kat luar negara ramai org mati sbb xda mkanan..kat negara kita ni rmai oramg mati sbb trlbih mkan

SkreMpes! said...
May 11, 2010 at 8:11 PM  

DIA Maha adil. Beringat jelah kita

Cik SHiN~JU said...
May 29, 2010 at 12:12 AM  

Alhamdulillah,kita masih cukup mkn...yg x cukup mkn tu org malas jer...goner la rasenyer daging gajoh tu yek?

Miecyber said...
June 9, 2010 at 11:52 PM  

Syukurnya kita hidup di Malaysia..

Webmaster@Echam said...
July 5, 2010 at 11:38 AM  

Cepat betoi deme kerjekan gajoh tu yekkkk...

SkreMpes! said...
July 5, 2010 at 5:46 PM  

Padan nye hurung gitu je...

AkuMuzikFilem said...
February 6, 2011 at 11:47 PM  

Excited kawan tengok. Giler.

MyFriends

Sharing & Caring

Demokrasi adalah Ateisme yang tidak terbatas. Demokrasi adalah hal yang buruk dan bentuk Ateisme yang tertinggi.

Leave Your Words