Related Posts with Thumbnails

MENGEJAR PELANGI DI BALIK GELOMBANG 02

December 6, 2009 ·
KEPULAUAN RIAU

Pulau Buluh berada di gugusan kepulauan Riau, di situlah aku dibesarkan, dengan keluasan 1 kilometer panjang & hampir dengan Pulau Batam. Pada waktu itu masih di penuhi hutan & laut masih kaya dengan hasil laut. Faktor lain yang mempunyai pengaruh sangat besar atas hidup aku ialah kebiasaanku membaca sejak kecil. Buku-buku itu selain menjadi sumber pengetahuanku juga menjadi sumber inspirasi yang tiada penghujungnya.. Ketika berlayar aku membawa ratusan buku di perahu layar. Selagi banyak yang ku baca, aku merasa semakin banyak yang belum aku ketahui. Oleh itu aku tidak pernah berhenti membaca.

Hampir setiap keluarga yang tinggal di pulau mempunyai sampan dayung yang juga dapat digunakan sebagai sampan layar. Sampan digunakan sebagai alat pengangkutan selain sumber pendapatan. Tetapi bagi ku ia adalah alat yang boleh membawa ku kemana sahaja yang aku inginkan. Rumah tempat ku dibesarkan sama saja dengan rumah orang lain yang didirikan di atas laut. Ikan-ikan masih banyak di bawah rumah ku pada waktu itu. Kerosakan yang ditimbulkan oleh kebodohan manusia belum begitu dikenal pada saat itu. Pada malam hari suasana sangat sepi, hanya suara ombak dan angin sahaja kedengaran. Di pagi hari hanya suara ayam yang terdengar. bagiku, hidup di pulau adalah suatu hidup yang penuh dengan kebahagiaan. Kenangan manis masa kecilku ini ku bawa selama hidupku. Tidak pernah terbayang pada saat itu bahawa pada suatu hari aku akan terdampar di suatu tempat yang paling sibuk di dunia & hidup dengan lebih delapan juta manusia, Kota New York. Di situ aku tinggal sekitar dua puluh tahun. new York adalah rumahku yang kedua. tetapi suara yang memanggilku sejak aku kecil semakin keras. Akhirnya aku meninggalkan semuanya di New York bagi memenuhi panggilan & impian yang telah ku bawa selama puluhan tahun, iaitu menyeberangi lautan biru dengan perahu layar....

Bersambung...


Dan lepas baca jangan lupa bagi Satu Kali Klik untuk 
Terima Kasih!

0 comments:

MyFriends

Sharing & Caring

Demokrasi adalah Ateisme yang tidak terbatas. Demokrasi adalah hal yang buruk dan bentuk Ateisme yang tertinggi.

Leave Your Words